Téli útüzemeltetésre váltott november 15-től a Városgondnokság, ami azt jelenti, hogy készenlétben lesz az a géppark, amivel szükség esetén el lehet végezni a síkosságmentesítést vagy az utak tisztítását Fehérváron. A hétfő délutáni gépszemlén megnézték, hogy megfelelő állapotban vannak-e a járművek, illetve a rendőrség is átvizsgálta nem csak a Városgondnokság saját gépállományát, hanem az alvállalkozókét is.
Több mint 300 kilométernyi járdát és mintegy 340 kilométernyi közutat takarít Székesfehérváron a Városgondnokság.
A Városgondnokságon a multifunkciós kistraktorok évközben, a növények vegetációs időszakában a parkfenntartásban dolgoznak, télen pedig a síkosságmentesítésben segítenek. Összesen 6 nagygép, 14 kisgép és ugyancsak 12 buszmegálló takarító járat dolgozik majd, ha szükséges Fehérvár útjain és járdáin, továbbá több mint nyolcvan ember mozgósítható azonnal a Városgondnokságon.
Májer László rendőr őrnagy a gépek ellenőrzése mellett a sofőrök figyelmét is felhívta néhány fontos szabályra.
Lángi Judit, a Városgondnokság közlekedési divízióvezetője elmondta, hogy az első ütemben a fő- és tömegközlekedési útvonalak, a gyűjtőutak síkosságmentesítése történik meg, és a különösen fagyveszélyes, forgalmas útszakaszokat takarítják. A második ütemben a lakótelepi utak és a kertvárosok nagyobb forgalmú utcái következnek, a harmadik ütemben pedig a kis forgalmú, családi házas övezeteket takarítják. A negyedik ütemben, igény esetén a külterületi, de lakott részeket takarítják a hókotrók.
„Összesen 81 munkavállalóval végezzük ezt a munkát, és mintegy kétezer tonna só található a Városgondnokság raktárában. Ha nincs erősebb szél mint 30 km/óra, nincs -8 foknál hidegebb és nem esik 24 órája a hó, akkor az első ütemen 6-7 óra alatt érünk végig, a kettes ütem hosszabb időt, 6-8 órát vesz igénybe, összességében az egész város takarításával pedig mintegy 24 óra alatt végzünk. A síkosságmentesítés ennél azonban gyorsabban halad, mert akkor nem kell havat tolnia a gépeknek.”
Parkokban és parkokon átvezető járdákon környezetvédelmi okokból nem szórnak sót idén sem.
Bozai István városgondnok kiemelte: „Több mint kétezer tonna só van a raktárainkban, ha szükséges, tudjuk használni. Az alásózást többször alkalmazzuk, amikor indokolt. Nagyon fontos, hogy milyen mennyiségű csapadék várható: kisebb csapadéknál van értelme alásózni, mert a nagyobb mennyiségű lehulló eső, hó alámossa a kiszórt sót, mint ahogy a száraz útburkolatra is felesleges a sót kijuttatni, mert csak a csatornába kerül. A munkánkat egyértelműen a fenntarthatóság és a környezetvédelem jegyében végezzük, azaz például csak annyi sót szórunk ki, amennyi ténylegesen szükséges – egyrészt a burkolatok, másrészt a növényzet védelmében.”
„A mai naptól kezdődik a téli üzemmód, ma éjszaka már ügyeletben vannak a kollégák és egészen március 15-ig ez az ügyelet működik. Amikor ilyen enyhébb az idő, akkor elsőfokú a készenlét, amikor pedig az időjárás-előrejelzés azt mutatja, hogy havazás vagy komolyabb lefagyás várható, akkor másodfokú ügyeletbe vannak helyezve a kollégák. Ez például azt is jelenti, hogy hazavihetik az autókat, és azokkal gyakorlatilag néhány óra belül meg tudjuk kezdeni a beavatkozást.” – mondta el Székesfehérvár városgondnoka.
Fontos, hogy télen az útviszonyoknak megfelelően vezessenek az autósok a városi utakon is! A reggeli csúcsforgalomban fél nyolc körül és délután négy és öt között nem tudnak dolgozni a hókotrók, mert nem tudnak haladni. A Városgondnokság eszközeihez mérten, legjobb tudása szerint felkészült a télre, de legalább ilyen fontos, hogy a közlekedőknek, lakóknak is fel kell készülniük, hogy télen más körülmények között lehet közlekedni!
Több mint háromszáz kilométernyi közforgalmú járdaszakaszt takarít a Városgondnokság, azonban a házak előtti járdák takarítása és síkosságmentesítése, mint mindenhol az országban, Fehérváron is az ingatlantulajdonosok feladata, továbbá, a háztetőkről lezúduló hó eltakarítása és az esetleges balesetveszély jelzése is a tulajdonosok feladata.